fbpx

Handla & Betala
Integritetspolicy
Ångerrätt
Frakt
Handla & Betala

Handla & Betala

Köp

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och ixskylt.se som är en del av Insjön X AB. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du angav vid beställningen. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

ixskylt.se ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år). 
ixskylt.se förbehåller sig rätten att neka en order. 

 

Expeditionsavgift
Vid varje beställning på ixskylt.se debiteras en expeditionsavgift oberoende av antal beställda varor. Expeditionsavgiften täcker kostnader för hantering och emballage. Aktuell expeditionsavgift finns angiven på insjon.se i kassan under rubriken ”Expeditionsavgift”.

Priser
Våra priser anges alltid inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

Installationer

På ixskylt.se kan du köpa installationstjänster som ställer en del krav på dig. Som kund har du ansvar för att se till att alla nödvändiga tillstånd för att installationen ska kunna utföras finns. Du måste godkänna kraven innan du kan genomföra köpet och villkoren är specifika för olika typer av installationer. Om du köper en installation med rotavdrag kommer du att betala ett lägre pris. Vi på ixskylt.se står för kontakten med Skatteverket och du måste därför informera oss om ditt personnummer och din fastighetsbeteckning. Det är du som kund som ansvarar för att du uppfyller kraven för rotavdrag. Om Skatteverket inte beviljar hela eller delar av rotavdraget, har ixskylt.se rätt att efterfakturera motsvarande belopp.

 

Betalningar

Kortbetalning
ixskylt.se erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard i samarbete med Klarna .  ixskylt.se accepterar samtliga Visa- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Klarna och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos ixskylt.se. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Direktbetalning via internetbank
Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Faktura

  1. Allmänt

Vid betalning via faktura samarbetar ixskylt.se med Klarna

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år.

Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Samtliga fakturor är av ixskylt.se överlåtna till Klarna

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Återbetalningar

I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det betalkort som användes vid beställning, eller till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.

Faktura
Vid köp mot faktura erhåller du en kreditfaktura från Klarna med det krediterade beloppet.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot kortbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Efter att krediteringen är slutförd hos oss tar det mellan 1-3 bankdagar innan du erhåller återbetalningen. Vid betalning med kreditkort syns återbetalningen runt det datum transaktionen genomfördes. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider. Har du inte fått pengarna åter ber vi dig att i första hand kontakta din kortutgivare/bank. Har du bytt bank sedan köpet genomfördes hos oss så kommer återbetalning ske till det nya kortet. Det enda du behöver göra är att ta kontakt med din bank och be dem genomföra återbetalningen till rätt kort.

 

Integritetspolicy

Integritetspolicy

Skyddet för dina personuppgifter är viktigt för Insjön X AB och ixskylt.se. I integritetspolicyn kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har beträffande personuppgifter.

Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är:
Insjön X AB
559152-6933
Mojevägen 5, 785 30 Gagnef

Vilka personuppgifter samlar vi in, och varifrån?

När du är i kontakt med oss (t.ex. vid köp, ifyllande av formulär eller besök på websidan) samlar vi in personuppgifter om dig. De uppgifter vi samlar in är namn, personnummer, adress, e-postadress och telefonnummer, köp-, order- och användningshistorik, IP-adress samt information som du lämnar till vår kundtjänst.

Din adress samlar vi in från folkbokföringsregistret alternativt fyller du i den själv på vår websida.

Därför behandlar vi dina personuppgifter

Vi behandlar dina personuppgifter för följande ändamål och med stöd av följande lagliga grunder:

Köp

Vi behandlar personuppgifter för hantering av beställningar samt för att skicka meddelanden om leveransstatus.

Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla vårt avtal med dig.

Kundtjänstärenden

Vi behandlar personuppgifter för att hantera kundtjänstärenden som t.ex. frågor, reklamationer och garantiärenden.

Behandlingen sker för att kunna hjälpa dig med dina kundtjänstärenden vilket är vårt berättigade intresse, samt för att uppfylla skyldighet i lag vid reklamationer och garantiärenden.

Marknadsföring

Vi behandlar personuppgifter för att skicka erbjudanden och marknadsföring via e-post, post och SMS. Vi rekommenderar även produkter på websidan samt skickar personliga erbjudanden och påminnelser om produkter som finns kvar i din varukorg. Denna behandling kan innefatta profilering.

Behandlingen sker med ditt medgivande för direktmarknadsföring eller för vårt berättigade intresse att skicka direktmarknadsföring.

Tävlingar

Vi behandlar personuppgifter för att kunna genomföra deltagande i tävlingar som vi anordnar.

Behandlingen sker för vårt berättigade intresse att administrera tävlingar som personer deltar i.

Förbättring och utveckling

Vi behandlar personuppgifter för att kunna förbättra och utveckla vår service, våra produkter och våra tekniska system.

Behandlingen sker för vårt berättigade intresse att kunna uppdatera, förbättra och utveckla service, produkter och tekniska system.

Fullgörande av skyldigheter enligt lag

Vi behandlar personuppgifter för att kunna efterleva gällande lagar, t.ex. lagar om bokföring, skatt eller produktsäkerhet.

Behandlingen sker för att fullgöra skyldighet enligt lag.

Förhindrande av missbruk och brott

Vi behandlar personuppgifter för att förhindra missbruk av våra tjänster och för att förhindra brott, t.ex. bedrägeri.

Behandlingen sker för vårt berättigade intresse att förhindra och förebygga missbruk och olovlig användning av våra tjänster.

De som får del av personuppgifterna

Vi delar INTE personuppgifter med andra.

Så länge sparas personuppgifterna

Vi sparar personuppgifterna så länge som det behövs för de ändamål de samlades in eller så länge som det krävs enligt lagar eller andra författningar.

Köp och orderhistorik sparas så länge som vi är skyldiga att göra det för att följa krav enligt lag.

Kundtjänstuppgifter relaterade till köp och reklamationer sparas så länge som vi är skyldiga att göra det för att följa krav enligt lag. Kommunikation med vår servicedesk som vi inte måste spara för att följa krav i lag gallras efter sex månader.

Uppgifter för marknadsföring sparas till dess du begär att inte längre få del av marknadsföringsmaterial eller när du varit inaktiv i tre år.

Uppgifter för förhindrande av missbruk och brott sparas så länge som vi behöver det för att förebygga eller rapportera brott (t.ex. bedrägeri).

Dina rättigheter

Vi svarar på din begäran avseende någon av dina rättigheter så snart som möjligt men senast inom en månad.

När det är tillåtet enligt gällande lag kan vi ta ut en administrativ avgift för att uppfylla en begäran enligt nedan.

Tillgång

Du har rätt att få information om hur vi behandlar dina personuppgifter samt en kopia av personuppgifterna.

Rättelse

Du kan begära att felaktiga eller ofullständiga data rättas.

Radering

Du har rätt att få dina personuppgifter raderade i följande fall:

  • Personuppgifterna är inte längre nödvändiga för de ändamål för vilka de samlats in eller behandlats;
  • Du har återkallat ditt samtycke till behandling av personuppgifterna och det finns inte någon annan rättslig grund för behandlingen;
  • Du har invänt mot behandling av personuppgifter som skett med stöd av vårt berättigade intresse och ditt intresse väger tyngre;
  • Vi har behandlat personuppgifterna på ett olagligt sätt;
  • Personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse.

Begränsning av behandling

Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas i följande fall:

  • Du bestrider personuppgifternas korrekthet, under en tid som ger oss möjlighet att kontrollera om personuppgifterna är korrekta;
  • Vi har behandlat personuppgifterna på ett olagligt sätt och du motsätter dig att personuppgifterna raderas och begär i stället att dess användning
  •   begränsas;
  • Du behöver personuppgifterna för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk men vi behöver inte längre
  • personuppgifterna för de ändamål de behandlats för;
  • Du har invänt mot behandling av dina personuppgifter och vi bedömer under en tid vems berättigade intresse som går före.

Invändning mot behandling

Du har rätt att invända mot sådan behandling av dina personuppgifter som vi behandlar med anledning av ett berättigat intresse. Behandlingen upphör i sådant fall om vi inte har ett berättigat intresse som går före dina intressen eller om vi måste fortsätta behandlingen för att tillvarata rättsliga anspråk.

Invändning mot direktmarknadsföring

Du har rätt att invända mot behandling av personuppgifter för direktmarknadsföring. Du kan invända mot direktmarknadsföring genom att kontakta kundservice. Om du har gjort en sådan invändning slutar vi att behandla dina personuppgifter för direktmarknadsföring.

Dataportabilitet

Du har rätt att få de personuppgifter som du har tillhandahållit oss och som vi behandlar automatiserat på grund av avtal med dig eller med anledning av ditt samtycke, i ett strukturerat, vanligt och maskinläsningsbart format.

Klagomål

Om du är missnöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter kan du kontakta oss eller lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet.

Cookies

Vi använder så kallade cookies på webbplatsen. Den information som samlas in och analyseras med hjälp av cookies används för att anpassa och effektivisera våra tjänster, innehållet på webbplatsen, erbjudanden och annonser till besökaren, samt för att öka säkerheten på webbplatsen.

Kort beskrivet så fungerar det så här: All information som ska stanna kvar mellan två sidladdningar måste på något sätt knytas till en viss användare. Detta görs genom att en unik nyckel lagras i en användarens webbläsare. När användaren laddar en ny sida så skickas nyckeln med till sidan och vi kan på så sätt komma fram till om användaren är inloggad och om denne har lagt något i varukorgen och så vidare.

Accepterar man inte cookies i sin webbläsare kommer flera av funktionerna på webbplatserna inte att fungera. Detta eftersom webbplatsen kommer tycka att det är en ny besökare vid varje sidladdning.

Om du inte accepterar cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Vi använder även tjänster från tredje parter vilka i vissa fall använder cookies. Bland annat samarbetar vi med följande företag för att förbättra vår marknadsföring: Facebook och Google.

Du kan välja att inte acceptera cookies från tredje part i din webbläsare genom att följa någon av dessa länkar:

http://www.youronlinechoices.com/se/dina-val

http://www.networkadvertising.org/choices

Denna webbplats använder Criteos tjänst för retargeting. Criteo använder cookies som baserat på användarhistorik möjliggör annonser på partnerwebbsidor, appar och i e-mail till personer som är intresserade av våra produkter.

Denna webbplats använder Google Analytics som tillhandahålls av Google, Inc. Google Analytics använder cookies för att kunna analysera hur användare använder webbsidan.

Google kommer att använda denna information i syfte att utvärdera er användning av webbsidan, sammanställa rapporter av aktiviteter på webbsidan och tillhandahålla andra tjänster i samband med aktiviteter på webbsidan och användning av Internet.

Om du inte vill att dina besök på vår webbplats ska visas i statistiken i Google Analytics kan du installera ett tillägg i din webbläsare genom att följa denna länk: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout

Kontaktuppgifter

Du kan kontakta oss via vår kundservice

Ångerrätt

Ångerrätt

Konsument

För privatpersoner tillämpar Insjön X AB distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Insjön X AB uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: “en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel på detta är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som ”Tillverkningsvara” i butiken. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: “för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal”. Exempel på sådana varor är växter, golv och batterier. Vi vill uppmärksamma dig på att alla Insjön X ABs produkter tillverkas vid beställning.

Om du som kund vill ångra ett köp ska detta meddelas Insjön X AB inom 14 dagar. Anmälan om önskad retur görs via att ringa oss eller skicka ett e-post meddelande.

Om du som kund inte önskar kontakta oss som ovan kan konsumentverkets standardblankett användas.

Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej vara mer omfattande än nödvändigt.

Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Insjön X AB debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget.

Observera att granskningsrätten ej kan tillämpas på varor som går under 11 § punkt 4 i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Exempel på detta är trädgårdsmaskiner, golv och batterier. Är du som kund osäker på vilka produkter som omfattas av granskningsrätten, vänligen kontakta kundservice via e-post.

Vi ber er att returnera varan i originalförpackning eller en likvärdig sådan. Varan ska också returneras komplett om inget annat är överenskommet med Insjön X AB

När returnerad vara är åter på Insjön X ABs lager återbetalas varans belopp inklusive eventuella leveranskostnader. Dock tillkommer fraktkostnad för returen. Vid retur av del av order återbetalas inte leveranskostnad eller expeditionsavgift. På det belopp som återbetalas har Insjön X AB rätt att göra avdrag för värdeminskning. Värdeminskning uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. Om varan returnerats skadad eller om den på annat sätt har brukats så att ångerrätten ej kan tillämpas kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter.

Insjön X AB återbetalar beloppet senast 14 dagar från det att varan är åter på Insjön X ABs lager. Återbetalningen görs via den betalningsmetod som valdes vid köpet.

Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av Insjön X AB.

Vid retur från kund till Insjön X AB, står kunden för skador som kan uppstå under transporten.

Retursätt

Returkostnad

Exempel

Paket

95 kr

Lampa, blandare, motorsåg, arbetskläder

Styckegods

395 kr

Gräsklippare, spegel, tvättställ, röjsåg

Pall

795 kr

Fönster, vitvaror, duschdörrar, toalettstol, badkar

Specialtransport       

Ring för pris        

Sten, virke, stugor, massiva trägolv

Vissa undantag kan förekomma. Till exempel, ett golvpaket returneras som styckegods, men skickas flera golvpaket vid samma tillfälle går det som pall. Vid retur, vänligen kontakta vår kundservice via e-post.

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur.

Företag

I de fall som näringsidkare handlar hos Insjön X AB så tillämpas köplagen. Om returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 15 % av varans värde tillkomma utöver kostnad för returfrakt.

Garantier

Utöver de rättigheter du som konsument har genom konsumentköplagen och distans- och hemförsäljningslagen omfattas vissa varor av produktgaranti från Insjön X AB. Vid fel som täcks av garantin ska varan repareras utan kostnad för dig. Vi använder oss av en mängd olika serviceställen beroende på geografisktläge och typ av produkt. Kontakta oss så hjälper vi dig se till att varan skickas till rätt serviceställe. Vid vissa unika tillfällen ser vi till att en reparatör skickas ut för hembesök. Om en reparatör skickas ut i anmälda garantiärenden och inga fel kan konstateras måste vi via våra leverantörer debitera dig de kostnader som eventuellt uppstår. Detta gäller även i de fall då du orsakat skadan själv som vid till exempel felmontering eller handhavandefel. Kom ihåg att spara fakturan då den fungerar som garantibevis. Om betalning skett genom något av våra andra alternativ måste du istället spara kvittot som du får via e-post i samband med att din vara levereras, den fungerar i dessa fall som garantibevis.

Reklamation

Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi kunden att kontakta vår kundservice så vi kan se till så att felet rättas till. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till Insjön X AB. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Insjön X AB. Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi, om möjlighet finns, fotodokumentation på skadan. Vill du genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice via kundservice@ixskylt.se.

Garantifrågor i övrigt anmäls till ixskylt.se.

Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundserviceavdelning så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad. Vid dessa fall kommer vi att åtgärda felet.

Service och reparation

Vissa varor, till exempel vissa elprodukter, repareras av auktoriserad serviceverkstad om fel skulle uppstå. För att service ska kunna utföras måste produkten skickas eller avlämnas på auktoriserad serviceverkstad. Kontakta kundservice för att få veta vilken verkstad som ska användas.

Kvitto ska uppvisas vid inlämning hos verkstad.

Garanti gäller ej för:

  • Skador som uppstått på grund av felaktig eller utebliven service eller underhåll.
  • Skador som uppstått på grund av att bruksanvisningen inte har följts eller att produkten monterats felaktigt.
  • Om produkten använts med felaktigt bränsle, olja eller oljeblandning.
  • Normalt slitage eller förbrukningsdetaljer så som knivar, kedjor, tändstift eller filter etc.

Garantitiden är normalt 1 år, vissa undantag kan förekomma.

Reparation under garantitiden är kostnadsfri. Skulle felet ej omfattas av garantin tillkommer kostnad för undersökning, eventuell frakt och reparation.

Utbyte eller reparation av vara innebär ej förlängning eller ny garantitid.

 

 

 

Force Majeure

Insjön X AB anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Tvist

Konsument

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Insjön X AB- (Bolaget) så kallad alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Bolaget förbinder sig då att följa ARN:s utslag.
Allmänna Reklamationsnämnden Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm .

Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats.

Företag

Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.

Frakt

Frakt

Efter det att en beställning har gjorts skickas inom det leveransintervall ni fått bekräftelse på i ert beställnings e-post ett leveransbesked som anger när varorna beräknas att skickas från lagret. Den leveranstidpunkt som anges är ett preliminärt avsändningsdatum. Du som kund kommer att bli aviserad av transportföretaget innan leverans och du får då närmare information om leveransdag och tid. Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. Vi samarbetar med samtliga större speditörer och fraktbolag där vi tillsammans ser till att varorna kommer hem till dig.

För alla leveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten.

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan ska detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

Kostnaden för frakt eller hemleverans finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand finns, se avsnitt nedan gällande “Leverans till öar” och “Specialtransport”.

Leverans till öar

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas särskild leverans med avseende på pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får se till att leveransen blir mottagen på denna adress och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om du önskar direktleverans till ö redan vid din beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt. Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.

Specialtransport

Vissa skrymmande och tyngre produkter, som exempelvis marksten, virke, takpannor, stugor och spabad kommer att levereras med en kranbil, hjullastare eller annan form av specialtransport fram till porten om du bor i lägenhetshus eller fram till tomtgräns om du bor i villa. Det är viktigt att du som kund planerar mottagandet av varorna i förväg. ixskylt.se förbehåller sig rätten att vid dessa tillfällen debitera kunden extra kostnader som uppkommer vid avlastning och detta faktureras i efterhand. Vid frågor gällande fraktkostnad var vänlig kontakta vår kundservice på kundservice@ixskylt.se.

Ändring av leveransadress

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att du innan order genomförs och godkänns kontrollerar att leveransadressen är helt korrekt.

Våra leveranssätt

Hemleverans

Produkterna levereras framförallt under dagtid fram till porten om du bor i lägenhetshus eller fram till tomtgräns om du bor i villa. Du blir aviserad av transportföretaget innan leverans på det aviseringstelefonnummer du anger vid köpet. Transportföretaget lämnar normalt en ungefärlig leveranstidpunkt på cirka 3 till 4 timmar och det krävs att en myndig mottagare kvitterar godset, denne måste också kunna legitimera sig. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa områden i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan. 

Leverans till utlämningsställe

Vissa mindre produkter levereras till ett utlämningsställe i närheten av din leveransadress. Leveransen sker till något av DHL:s, Postens eller Schenkers utlämningsställen. Du får ett sms eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta ut hos utlämningsstället. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Normalt måste dock varan hämtas inom 14 dagar. Du får mer information i samband med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det sker en legitimationskontroll vid uthämtning av varan. 

Inbärning enkel

”Inbärning Enkel” är ett extra tillval vid hemleverans, som när det finns att erbjuda presenteras i kassan. Tjänsten innebär att du tillsammans med föraren bär in varan till önskad plats i hemmet. Har du flera varor är det en uppställningsplats som gäller. Du som mottagare ansvarar för att hinder ska vara borttagna och att åtgärder är vidtagna för att säkerställa skadefri leverans som att till exempel skydda golv och att hänga av dörrar. Detta ska ha gjorts innan leverans. Föraren tar inte av sig skorna vid inbärningen. Om varan på grund av sin vikt eller storlek i kombination med en svårtillgänglig lossningsplats inte kan hanteras säkert utan risk för skada på person eller egendom, har föraren rätt att neka inbärning till denna plats. Detta gäller även om tidsåtgången för inbärningstjänsten beräknas att överstiga 20 minuter. En ny plats kan då föreslås av dig som mottagare. Totalvikten per produkt får ej överstiga 70 kg för att tjänsten ska vara möjlig. Tjänsten ”Inbärning Enkel” är tillgänglig på de flesta större postorter i Sverige. 

Inbärning dubbel

”Inbärning Dubbel” är ett extra tillval vid hemleverans, som när det finns att erbjuda presenteras i kassan. Tjänsten innebär att två förare bär in varan till anvisad plats. Har du flera varor är det en uppställningsplats som gäller. Du som mottagare ansvarar för att hinder ska vara borttagna och att åtgärder är vidtagna för att säkerställa skadefri leverans som att till exempel skydda golv och att hänga av dörrar. Detta ska ha gjorts innan leverans. Förarna tar inte av sig skorna vid inbärningen. Om varan på grund av sin vikt eller storlek i kombination med en svårtillgänglig lossningsplats inte kan hanteras säkert utan risk för skada på person eller egendom, har förarna rätt att neka inbärning till denna plats. Detta gäller även om tidsåtgången för inbärningstjänsten beräknas att överstiga 20 minuter. En ny plats kan då föreslås av dig som mottagare. Totalvikten per produkt får ej överstiga 70 kg för att tjänsten skall vara möjlig. Tjänsten ”Inbärning Dubbel” är tillgänglig på de flesta större postorter i Sverige. 

Kvällsleverans

”Kvällsleverans” är ett extra tillval som vid tillgänglighet presenteras i kassan. Du som inte har möjlighet att vara hemma under dagtid kan få din vara levererad kvällstid mellan klockan 17.00 och 22.00. Leveransen sker till trottoar eller tomtgräns, bärhjälp/inbärning ingår inte men kan kombineras med ”Inbärning Enkel”/”Inbärning Dubbel”. Transportören aviserar alltid dig via sms eller e-post innan leverans för att bestämma leveransdag. Kvällsleverans är tillgänglig på de flesta större postorter i Sverige. 

Utanför Sverige

ixskylt.se levererar och administrerar enbart ordrar inom Sverige. 

Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till ixskylt.se. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet. Obs! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. I så fall måste förseningen vara av betydande art.

ixskylt.se kompenserar ej för aviserade leveransförseningar. Boka inte hantverkare innan du mottagit och kontrollerat varan. 

Transportrisk

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står ixskylt.se för. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast, på plats, anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Anmäl därefter skadan direkt till vår kundservice så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservice på kundservice@ixskylt.se. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.

För företag gäller leveransvillkor DDU 022 “Fritt olossat angiven leveransadress”.

Delad order

Vid större beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Vid frågor om delad leverans var vänlig att kontakta vår kundservice på kundservice@ixskylt.se.

Ej mottagen order

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut. Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur.

Leveranstid

Ett leveransbesked skickas till din e-postadress inom fem (5) arbetsdagar från det att du har lagt din beställning. På leveransbeskedet anger vi när varorna beräknas att levereras från vår fabrik. Om du mot förmodan ej har mottagit ett leveransbesked inom denna tid ber vi dig att kontakta vår kundservice på kundservice@ixskylt.se.

Leveranstiden kan variera beroende på säsong och val av vara. De produkter som ej är lagerförda måste tillverkas i fabrik och dessa produkter har oftast en längre leveranstid som i vissa fall ligger på cirka 5 till 10 veckor. I de fall leveranstiden som anges på ditt leveransbesked inte motsvarar dina förväntningar har du givetvis rätt att ändra, alternativt annullera din beställning. Kontakta vår kundservice senast två (2) dagar efter du lagt din beställning om du önskar ändra din order. Obs! En icke lagerförd vara som har börjat produceras enligt er beställning kan inte ändras och går därmed ej att annullera